Para coñecer a súa biografía contamos cunha importante contribución de publicacións, nomeadamente as publicacións da A.C. Irmáns Suárez Picallo, polo que limitarei as citas á necesidade de comprender o propósito deste escrito: o paso de Isaac pola emigración ao alén mar e a creación da Fábrica de Porcelanas Magdalena.
A nosa familia de referencia estivo composta por Isaac Díaz Pardo (Santiago de Compostela, 1920–A Coruña, 2012), a súa dona Carmen Arias de Castro «Mimina» (A Coruña, 1921–Sada, 2013) e o seu fillo Camilo Díaz Arias de Castro (1948), que tiveron unha participación relevante na creación e desenvolvemento da fabrica de Magdalena. O matrimonio tivera outros dous fillos: Xosé Díaz Arias de Castro (A Coruña, 1949), cunha escasa participación, e Rosendo Díaz Arias de Castro, o grande ausente nas biografías familiares. Agás Rosendo, coñecín a todos eles na Arxentina e máis tarde nas miñas viaxes á Terra.
Todo parece comezar no tempo no que España vendía os xacementos de caolín locais a Alemaña. Isto levou a Isaac a emigrar en 1955 á Arxentina. Alí contaba con emigrantes e exiliados cunha gran liberdade intelectual e produción. A fábrica do Castro continuou funcionando sen el, a cargo de Mimina.
Establecido o nexo cos exiliados, Isaac comparte faladoiros e ideas con Luís Seoane, Xosé Núñez Búa, Rafael Dieste, Lorenzo Varela, Raquel Forner e outros. Luís Seoane, teórico da arte, deseñador, debuxante, pintor, muralista e anovador nos eidos da cultura, achega toda a súa creatividade e imaxinación para establecer o que el chamou «a industria da memoria», comezando polo proxecto fundamental: o Laboratorio de Formas de Galicia (ver o Caderno de Estudos Xerais núm. 14, marzo de 2019, da miña autoría e editado pola A.C. Irmáns Suárez Picallo), alicerce dos proxectos posteriores de Cerámicas do Castro e de Sargadelos.
Impulsado por Xosé Núñez Búa e Luís Seoane, o proxecto da Fábrica de Porcelanas Magdalena lévase adiante. En 1956 nace a sociedade Celtia, a marca comercial das porcelanas, cun capital repartido entre 300 accionistas representantes dun microcosmos no alén mar da emigración galega ao Río de la Plata: emigrantes, exiliados republicanos e amigos arxentinos. Díaz Pardo posúe o 18% do capital, que aporta logo da venda de pinturas e pezas de cerámica que expón en Bos Aires. Din as crónicas que, con xenerosidade, coloca as accións ao nome de Cerámicas do Castro, que comparte con José Rey e Federico Nogueira. Máis adiante tivo problemas con estas persoas e outras moitas no negocio das porcelanas. Tamén na Fábrica de Porcelanas de Magdalena na etapa final da produción artística.
Fotografías cedidas polo autor |
Alédame moito ler a entrevista que a Revista Areal (núm. 20, abril de 2020) lle fai ao debuxante, ilustrador, deseñador cerámico Calros R. Silvar, quen traballou durante 30 anos na Fábrica do Castro. Alí di Calros:
Díaz Pardo, coma toda persoa, ten as súas luces e sombras, mais é imposible negarlle o mérito de ter erguido un grupo empresarial único pola súa filosofía e planteamento empresarial, por poñer o país como eixo da súa actividade, pola orixinalidade da súa produción e polo seu apoio á memoria histórica e á cultura galega en xeral. Mais non hai que esquecer que, boa parte diso, nada tería sido sen o encontro co exilio galeguista na Arxentina e, nomeadamente, con Luís Seoane.
Se esta liña de conducta se entende como unha norma inherente ao seu poder creador, eu entendía que a miña manía de non deixar morrer as cousas tiña que cabrealo moito, mais eu superaba incluso as descualificacións que me facía sempre, porque ademais, destas cousas vivían xa centos de familias, e acabar con elas era darlle a razón aos que non entenden a Galiza (Díaz, Mª. América: Luís Seoane. Notas ás súas cartas a Díaz Pardo 1957-1979, Ediciós do Castro, 2004, limiar, páx. 11).
Xogo de café «Cabalos» |
A Mimina y Díaz Pardo no logramos sacarlos de la fábrica donde profesan, en la que Mimina es mártir y Díaz Pardo un extraño ermitaño que se disciplina consagrado a un Dios monstruoso y alemán u oriental de caolín y fuego. […] Antes de llegar estas últimas cartas estuvimos pasando algunos días con ellos (Mimina e Isaac, n. del r.) en Magdalena. Allí decoré cien platos para un mural inspirado en la decoración de unas casas del Sudán e hice cuatro grandes dibujos coloreados para unos mosaicos de porcelana que ejecutó luego Díaz Pardo para un establecimiento de La Plata. (Carta de Luís Seoane a Carmen Muñoz e Rafael Dieste, 21.11.61. Fundación Luis Seoane. Fondos documentais).
Na década dos 60 os integrantes de Celtia divídense ante a toma de decisións importantes de cara ao tipo de produción futura. A administración forza a presentación nunha licitación de illantes de porcelana para postes eléctricos para o Goberno arxentino. Uns opinaban que constituía unha oportunidade moi grande de negocio e emprego. Outros, coma Isaac Díaz Pardo e Luis Seoane, que maxinaran o proxecto como un chanzo no desenvolvemento do Laboratorio de Formas de Galicia, rexeitan o proxecto, perden e deciden apartarse.
É o comezo do fin das Porcelanas Magdalena, proxecto orixinal e creativo que tivera unha aceptación masiva entre os arxentinos.
Deseño experimental de Magdalena.
|
BIBLIOGRAFIA
Díaz Arias de Castro, Xosé y Escrigas, Guillermo (eds.) (2006): Isaac Díaz Pardo: creación e compromiso na Galicia do século XX. A Coruña. Deputación Provincial.
Díaz Pardo, Isaac (2006). Crónicas inconformistas, Universidade de Santiago de Compostela, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. VII Premio «Roberto Blanco Torres» de Xornalismo de Opinión. Santiago de Compostela.
Díaz, María América (2004): Luis Seoane. Notas ás súas cartas a Díaz Pardo. 1957-1979, Ediciós do Castro.
Gerhardt, Federico (2016): «Semblanza de Isaac Díaz Pardo (1920-2012)». En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes – Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI) – EDI-RED: http://www.cervantesvirtual.com/obra/-isaac-diaz-pardo-santiago-de-compostela-1920–la-coruna-2012-semblanza/
Martínez-Romero Gandos, J. (2019): Luís Seoane: Día das Artes Galegas 2019. Merecida homenaxe a un artista creador polifacético. Cadernos de Estudos Xerais, nº 14, marzo 2019, A.C. Irmáns Suárez Picallo, Sada.
Pérez Graña, Beatriz (2003): «Voces da memoria: galegas exiliadas, emigradas e resistentes durante o réxime franquista», Universidade de Santiago de Compostela, Servicio de Publicacións e Intercambio Científico, Premio Xohana Torres de Investigación 2003, Santiago de Compostela.
Portela Yáñez, Charo: «Álbum de Mulleres. Carmen Arias “Mimina”», Consello da Cultura Galega, Santiago de Compostela. http://culturagalega.gal/album/detalle.php?id=1012#. Visto o 5.1.2020.
Ruellan, Gabriela F. (2020). «Inesperada historia de las porcelanas Magdalena». Visto o 3.01.2020 en http://mercurialia.blogspot.com/2016/07/inesperada-historia-de-las-porcelanas.html
Seoane, Luis (1961): Carta de Luis Seoane a Carmen Muñoz Manzano e Rafael Dieste (21.11.1961). Consello da Cultura Galega. Fondos documentais/epistolarios. Santiago de Compostela.
1920-2020 | ANO ISAAC DÍAZ PARDO
|